Polijsten, een vak apart
Waarom is polijsten zo belangrijk?
Polijsten bepaalt hoe jouw auto er straks in het zonnetje uitziet. Licht is meedogenloos. Het vergroot elke poetsfout. Goed en zorgvuldig polijsten is een "must". Het bepaalt zo'n beetje het hele eindresultaat.
Goed polijsten gaat niet vanzelf. En kabouters bestaan niet. Het kost tijd en toewijding. Dus is het een belangrijk onderdeel van de prijs.
De staat van de lak bepaalt hoe wij gaan polijsten. Welke machine(s) gebruiken we? Moeten we alles meer dan één keer polijsten? Of bepaalde delen? Welk poetsmiddelen zetten we in? Een fijne korrel? Of is er eerst een iets grovere nodig?
Polijsten is wat anders dan poetsen
Een massa-is-kassa poetsbedrijf hanteert meestal de one-size-fits-all-methode: Eén keer "grof" polijsten, zodat alle krassen in elk geval geraakt zijn. Maar vaak resteren in het zonlicht nog "poetsbanen", "swirls" en "hologrammen". Op zich geen ramp.
De auto staat er netjes bij en voor veel mensen blijft het een vervoermiddel van A naar B. Maar Guan Detailing richt op autobezitters die méér verwachten.
We zijn vaak zomaar een werkdag aan het polijsten voor we het resultaat bereiken waar wij 100% achter staan. En wat we je beloofd hebben. Jij bent immers degene die bepaalt of wij goed zijn?
De twee grote misverstanden over polijsten
We willen twee grote misverstanden over polijsten uit de wereld helpen.
Misverstand één: Polijsten is slecht voor de lak.
Voor eens en voor altijd! Polijsten is níet schadelijk voor je lak. Het polijsten speelt zich altijd af in de blanke laklaag. Dat is de laag over de kleurlak heen. En die is dik. Om je een beeld te geven: als jij je auto 50 keer een stevige polijstbeurt laat geven, heb je nog ruim de helft van de blanke laag over.
Misverstand twee: Een polijstbeurt lost alle krassen op.
Hoe graag we ook willen, met polijsten kunnen niet álle krassen verwijderd worden. Een kras met een sleutelbos die dóór de blanke laag is heengedrongen, vereist (spot)repair of meer. Zo simpel is dat. Maar ook dat kan Guan Automotive meer dan perfect voor je verzorgen.

Roterend of Excentrisch polijsten
Wij polijsten zoveel mogelijk met een excentrische polijstmachine. Deze is lakvriendelijk en voorkomt dat er poetsbanen ontstaan. Het is de behandeling die het langst duurt. De polijstschijf draait kalm en het resultaat komt gestaag maar perfect tot stand. Als het even kan beginnen we met deze machine en bij elke auto eindigen we er in elk geval mee. Het is ook de machine die voor de "thuispoetser" veilig genoeg is zelf op de lak los te laten.
Roterend polijsten zetten we in bij verweerde lakken en bij veel en diepere krassen. De excentrische machine haalt hier simpelweg onvoldoende rendement. Door eerst roterend te polijsten en daarna af te werken met de excentrische machine wordt een top-resultaat verkregen.
Ga zonder poetservaring nóóit, maar dan ook nóóit zelf aan de slag met een roterende machine. Een paar seconden je aandacht er niet bij, waardoor je iets te lang op één plek polijst en je beschadigt je lak grondig. Je ben zeker niet de eerste en heus niet de laatste die z'n auto daarna naar het schadeherstelbedrijf mag brengen.

Welk poetsmiddel gebruiken we?
Ook al zo'n interessant onderwerp en (poets)stof voor discussie. Hele facebookgroepen gaan erover. En iedereen zweer bij "zijn" merk. Voor wie geïnteresseerd is; wij werken met de polijstmiddelen van Cartec. Ontwikkeld in Nederland en met een fijne support-organisatie. Waarom? Niet omdat Cartec beter is. Andere merken zijn ook prima. Maar de Refinish-lijn is mooi opgebouwd in korrelgrootte, zodat we voor vrijwel elke staat van de lak een bijpassend polijstmiddel kunnen inzetten.
De grootte en vorm van de polijstkorrels zijn wel belangrijk. Hoe groter, hoe grover en hoe sneller krasjes en dofheid verdwijnen. Hoe fijner, hoe dieper de glans. Je voelt em al aankomen. Wij gebruiken graag de meest fijne korrel die bij jouw auto mogelijk is. Moeten we grover beginnen, dan schalen we daarna altijd nog af naar de fijnere korrel.

Polijstpads
Zonder de juiste en schone polijstpads, wordt het nog steeds niks. Polijstpads zijn er in ontelbaar uitvoeringen. Van foam tot en met wol en alles wat ertussen zit. Er worden steeds weer nieuwe materialen ingezet om ons in staat te stellen een mooi resultaat te behalen.
Wollen pads zijn grof en geven snel resultaat. Maar ze corrigeren meteen stevig in de dikte van je blanke lak. Foam-pads zijn er van grof tot fijn. De grofste foam-uitvoering is weer zachter dan de wollen pad. Bij elke auto gaat het om de optimale combinatie van machine, poetsmiddel, en poetspad. We kiezen altijd de polijstpad die nodig is.
Komen we echt niet uit met polijsten? Dan kunnen we nog "sanden". Niet schrikken! We schuren voorzichtig in de blanke lak tot de kras weg is. Daarna polijsten we in meerdere stappen weer naar een super glanzend resultaat. Zo vermijdt je de spuiter en mogelijk kleurverschil. Kom gewoon eens kijken hoe wij polijsten. Je bent van harte welkom.